Aproximadament un miler de persones van participar ahir al vespre a la manifestació de reivindicació de l’1 d’octubre a Falset. Falsetans i falsetanes i persones vingudes d’altres pobles de la comarca van recórrer els carrers de la capital del Priorat llençant consignes com “1 d’octubre, ni oblit ni perdó” o “llibertat presos polítics”.
La marxa va començar a la plaça de les Escoles, on durant tot el dia s’havien dut a terme diverses activitats de record de l’1O del 2017, i es va dirigir fins a la caserna de la Guàrdia Civil, on es va realitzar un minut de silenci i es va entornar el cant dels Segadors. A continuació, la manifestació va passar per davant del Jutjat de Primera Instància de Falset i es va dirigir cap a la plaça de la Quartera.
Un cop allà es va procedir a llegir un manifest que reclamava la defensa del resultat del referèndum de l’1O i reivindicava que “el poble va sortir massivament vencent les amenaces dels cossos policials d’un Estat Espanyol filofeixista”. Així mateix, el text també demanava a les institucions catalanes que “facin efectiva la república” i que “no podem oblidar als nostres representants polítics escollits democràticament i que estan empresonats i exiliats”.
Finalment, el manifest feia una crida a la desobediència pacífica “per deslliurar-nos del jou d’un autonomisme que nega la nostra voluntat nacional”. “No som súbdits del regne d’Espanya. Exigim la llibertat. Enpoderem-nos i fem efectiva la República”, acabava.
Durant el dia, tan Falset com d’altres municipis de la comarca van celebrar diversos actes per commemorar el primer aniversari de l’1O. Diversos pobles van inaugurar places o espais amb el nom d’1 d’Octubre i es van col·locar plaques commemoratives. A Falset, per exemple, la placa col·locada a la plaça de les escoles diu: “en aquesta plaça, el dia 1 d’octubre de 2017, el poble de Falset va defensar les llibertats i la democràcia”.





