El passat dijous l’associació Prioritat va organitzar una taula rodona per debatre sobre una de les polèmiques que han sorgit a la comarca els darrers mesos al voltant del pas pel Priorat de diverses marxes cicloturistíques. Segons va explicar la portaveu de l’associació, Roser Vernet, l’acte sorgeix de la preocupació de diversos sectors i la diversitat d’opinions respecte al tema. Per Vernet, és fonamental el debat amb l’objectiu de definir entre tots el model de territori que volem a la comarca i si aquest tipus d’activitats s’hi adapten i va destacar els valors que han sorgit arran de tota la feina feta al voltant de la candidatura del Priorat a la UNESCO. “Hem detectat valors que molta gent no sabia ni que teníem, com ara la nitidesa del paisatge o un sentit de la dimensió i l’escala molt gran, cosa que vol dir que aquí tot té la seva justa mesura”, afirmava Vernet. I així, sentenciava: “tota activitat que es pugui fer al Priorat ha d’estar dimensionada a aquest territori".
En el mateix sentit es va posicionar el director del Parc Natural del Montsant, David Iturria, que va afirmar que l’intercanvi d’opinions amb els organitzadors és un primer pas per poder arribar a acords. Amb tot, Iturria va defensar que les curses actuals, “tal i com estan plantejades tenen un impacte important que no s’adapta al model de turisme sostenible que s’està impulsant”.
També va intervenir en l’acte el president del Consell Comarcal del Priorat, Jordi Sabaté, que va explicar que des de l’ens comarcal s’està treballant en un document que expressi la seva posició a aquest tipus de proves.
Des de l’associació Priorat Enoturisme va parlar Sergi Méndez, que va defensar que el sector turístic no està en contra de les bicicletes, però que no els agrada com s’estan fent les coses. “I tant que volem les bicis, no hi ha res més sostenible. El que no ens agrada és la manera com s’està fent les coses i aquest criteri d’imposició”.“Ningú ens ha preguntat si ens sembla bé”, afegia.
Jaume Rué, director de l’empresa Cycling Costa Daurada i un dels organitzadors de la Gran Fondo Cambrils Park, va defensar que des de la seva empresa porten ciclistes al Priorat durant tot l’any. De la mateixa manera, creu que el seu negoci que s’adapta perfectament al model de turisme del Priorat i que tenen “un compromís i sensibilitat amb el territori”.
Amb tot, va dir que per poder tirar endavant amb el seu negoci, necessiten que un dia a l’any se celebri una cursa per tal de promocionar la seva activitat. Rué va destacar que la Gran Fondo Cambrils Park no afecta tan a la població com s’està dient. “Desenvolupem aquesta prova, que no talla el trànsit en cap moment i l’afectació que té en la població és nul·la”, explicava. La Gran Fondo Cambrils Park se celebra el proper 14 d’abril i està previst que hi participin uns 2000 ciclistes.




