Les jornades “L’estiu a la rereguarda de la Batalla de l’Ebre. 80 anys dels bombardejos al Priorat” han estat un èxit de participació. Organitzades per l’associació No Jubilem la Memòria, la biblioteca Salvador Estrem i Fa i l’Arxiu Comarcal del Priorat, les diverses visites històriques i l’exposició sobre els bombardejos ubicada a l’absis del castell de Falset han reunit més de 600 persones.
El president de No Jubilem la Memòria, Albert Sabaté es mostrava molt satisfet per l’interès, tant de la gent de la comarca com de la gent que ha vingut des de fora. “No ens esperàvem la resposta massiva que hi ha hagut”, afirmava Sabaté, i explicava que “això posa en evidència l’interès que la gent té sobre aquests temes”.
Vist l’èxit de participació en les jornades, Sabaté va voler reclamar a les institucions de la comarca més recursos i que apostin per la recuperació de la memòria històrica. En aquest sentit, el president de No Jubilem la Memòria, afirmava que “si l’aposta de les institucions fos més clara podríem informar més adequadament sobre els llocs històrics de la comarca i fins i tot senyalitzar algunes rutes que recorreguessin diversos d’aquests espais”.
Les jornades que s’han celebrat durant aquest estiu tenien per objectiu, entre d’altres, ressaltar la importància que va tenir el Priorat com a rereguarda durant la Batalla de l’Ebre. Sabaté explicava que “sovint els historiadors només tenen en compte els escenaris del front de la batalla i es deixen una mica oblidats els llocs que, tot i que no van ser escenari directe de la lluita, van tenir una importància cabdal”.
No Jubilem la Memòria continua tirant endavant noves activitats amb l’objectiu de difondre la història de la comarca. És així, doncs, que en el marc de les jornades que se celebraran al mes d’octubre, estan organitzant una recreació històrica de l’última desfilada de les brigades internacionals, que va tenir lloc a l’estació de Pradell- la Torre de Fontaubella just abans de la seva retirada del conflicte.




